ОБАВЕШТЕЊЕ ЗА ТАКМИЧЕЊЕ ОСНОВНИХ ШКОЛА

Тестови  за такмичење  ученика основних школа из историје биће састављани на основу:

1.     Одобрених уџбеника; (ТАКО ДА СЕ НЕЋЕ НУЖНО ОДГОВОРИ НА ПИТАЊА  НАЛАЗИТИ У СВИМ УЏБЕНИЦИМА.ВЕЋ БИЛО КОМ ОД ОДОБРЕНИХ УЏБЕНИКА)

2.     Кључних појмова за крај обавезног основног образовања;

3.     Стандарда за крај обавезног образовања.

 

Образовни стандарди-стандарди постигнућа за крај обавезног образовања у Републици Србији су дефинисани за 10 наставних предмета на основном, средњем и напредном нивоу. Стандарде је усвојио Национални просветни савет и објављени су у званичном гласилу „Службени гласник РС- Просветни гласник“ број 5/2010. Планирање и извођење наставе у складу са стандардима је законска обавеза.

 

У тестовима се могу појавити фотографије, историјске или географске карте којих нема у уџбеницима.

 

Питања и задаци ће тематски, просторно и хронилошки пратити историјске феномене, појаве, личности  и догађаје о којима су ученици учили у оквиру наставног предмета историје.

 

Како би циљ изучавања наставног предмета историје био испуњен, наши ученици постали активни учесници у друштву, кроз разумевање историје створили критички однос према прошлости и садашњости, морамо и ми као њихови наставници и ментори стремити том циљу. Први корак ка постизању жељеног је проналажење правог места за све учеснике наставног процеса.

 

13 Responses to “ОБАВЕШТЕЊЕ ЗА ТАКМИЧЕЊЕ ОСНОВНИХ ШКОЛА”

  1. Bojana каже:

    Da li će testovi za sredje stručne škole sadržati fotografije? :)

    • Sasa каже:

      Кад добијеш тест на такмичењу сазнаћеш.

  2. Tamara каже:

    Da li postoji republicko takmicenje za sesti razred osnovne skole?

  3. Ljiljana каже:

    U 6. razredu osnovne skole, pitanje u vezi judaizma…Pa u kom se udzbeniku uopste spominje juadaizam ?

    • Sasa каже:

      Општа култура. Кључни појмови и стандарди за крај основног образоавања.

  4. Ljiljana каже:

    Jos jedno pitanje…Gde se spominju Sumerci u udzbenicima za 6 razred osnovne skole

    • Sasa каже:

      Опште култура.И налазе се у клјучним појмовима и стандрадима за крај основне школе

  5. Ljiljana каже:

    Slazem se ja da je opsta kultura…ali ovo je test iz istorije, a ne iz opste kulture…Da videla sam na spisku pise judaizam…i nista vise pored judaizma ne pise…Znaci ucenje istorije i priprema za takmicenja ide na ,, bubanje,,, procitamo kljucne pojmove sa vaseg spiska i onda objasnjavamo deci, bez ikakve lekcije u udzbeniku.Izgleda da je test iz istorije za nase sestake bio trazimo ono sto ne znate..da vas na hvatamo na ,,kvarno,,…Zao mi je sto ovde nema vaseg broja telefona, ali svakako cu se potruditi da stupim u licni kontakt sa vama.Svaka vam cast na ovim pitanjima…znate sta ste uradili…da ja kao roditelj vise svoje dete necu slati na takmicenja…stigli smo dotle da se zamrzi jedan takav divan predmet kao sto je istorija.Posle pregleda rezultata koji su objavljeni na sajtovima skola po Srbiji dosla sam do porazavajuceg podatka da do sada nisam naisla na dete koje je osvojilo prvo mesto, a pregledala sam Sabac, Uzice i Beograd ( do sada sam uspela samo njihove rang liste da pronadjem)…Interesuje me da li ce iko od vas obraditi ove podatke i objaviti rezultat u procentima.Kolika je prolaznost u odnosu na broj izasle dece i to po rang listama.Koji procenat dece je osvojio prvo, drugo i trece mesto?..Verovatno ce rezultat biti porazavajuci…Ali vi imate moc…a nase je da imamo svoj izbor…jel tako?

  6. Sasa каже:

    Немам ја никакву моћ нити тако доживљавам ствари.И сама чињеница да комуницирам са вама и размењујем мишљење говори о транспарентности и демократичности читавог процеса.Ако ви заиста мислите да дете које иде на такмичење из историје не треба да зна ништа о јудаизму само зато што га нема у уџбенику за шести разред ( значење појма јудаизам ученици уче у петом разреду) .Ја вам ту не могу помоћи.Једноставно имамо различито мишљење и не слажемо се.И то по мени није никаква проблем.Не мислим да се тражи било какво „бубање“ , већ повезивање знања јер су то ипак основне ствари са којима се после када одрасту сусрећу у животу. Што се тиче пролазности сваке године се то анализира и вероватно ће ове године на градском такмичењу у Београду бити 550-650 ученика. Иначе у последих десет година број такмичара се кретао од 550-800 ученика.Тако да морате ствари посматрати мало шире.Не мислим да ће резултати бити поражавајући али вас потпуно разумем као родитеља што сте незадовољни ако вам се дете није пласирало на градско такмичење. Али свако такмичење носи победе и поразе.Свакако постоје два мишљења око свих такмичења па и из историје.Ви имате став као и доста мојих колега да такмичење треба свести на ниво контролне вежбе да буде пролазност 80% од изашлих ученика.Па и кад је прошле године на Државном такмичењу било 120 награђених од 550 учесника поново је било назедовољних.Не могу сви бити победници.Оно што говоре чињенице је да је такмичење из историје најмасовниије и нема разлога да не водите дете на такмичење.Али то је већ ваше право као родитеља. Телефон је најмањи проблем али не верум да ћу вас убедити да промените мишљење.Свако вас позивам да бидете наш гост на градском такмичењу и да видите како изгледа цео процес такмичења.Можда ћете променити мишљење и почети ствари да сагледавате објективније.

  7. Ljiljana каже:

    Cinjenica da vi komunicirate sa mnom je nesto sto je sasvim normalno za civilizovane zemlje i zove se kulturnim dijalogom i ne treba uopste to naglasavati, ali nije transparentnost. Transparentan sistem ima jasne procedure za donošenje odluka od javnog interesa i otvorene kanale za komunikaciju između zainteresovanih strana i državnih službenika, i omogućava pristup mnogim informacijama.Sto bi u prevodu rekli kad imamo problem :“Taj problem se mora resiti bez skrivanja bilo kakvih detalja.“ A detalje nemamo.! Ne postoji izvestaj koje vase drustvo izdaje svake godine o rezultatima takmicenja na svim nivoima i koje su date na uvid javnosti.Ne postoji kontakt osim ovog sajta, ne postoji lice za kontakt . Ovo je primer transparentnosti koji sam uspela da pronadjem na internetu a tice se mog pitanja na koje sam ostala bez odgovora.Koliko je dece ucenika 6. razreda osvojilo prvo mesto na ovogodisnjem takmicenju?Po rezultatima koje sam ja pronasla nijedno, a odgovor sam ocekivala od vas….???
    Prilazem vam spisak skola domacina sa brojem ucesnika od ukupno 11 skola koje sam uspela da pronadjem sa ukupno 488 ucesnika, nijedno dete nije osvojilo prvo mesto.Napominjem da su opstine iz razlicitih delova Srbije.
    O.S. ,,Nada Matic,, Uzice 29
    O.S.,, Kralj Petar,, Nis 111
    O.S.,,Vojislav Savic,, Lazarevac 33
    O.S,, Jovan Miodragovic,, Beograd 24
    O.S. Jovan Jovanovic Zmaj,, Beograd 55
    O.S. ,,Radomir Lazic,, Azanja 13
    O.S. ,,Natalija Nana Nedeljkovic,, Kragujevac 57
    O.S. ,, Starina Novak,, Beograd 54
    O.S. Rajak Pavicevic,, Bajina Basta 12
    O.S.,, Laza Lazarevic ,, Sabac 47
    O.S. ,, Sonja Marinkovic,, Subotica 53
    To je otprilike preko stotinak ,, nesposobnih,, nastavnika i 488 ,,nesposobne,, dece koja ne mogu da znaju za prvo mesto.Pa da ,ne mogu svi da budu pobednici slazem se, ali se ne slazem da ne moze ni jedan sestak na podrucju Srbije a pregledani su veliki centri, da osvoji prvo mesto.Nije logicno, a na logici zasnivate testove i na povezivanju cinjenica. A kad smo kod logike dete koje osvaja od prvog do treceg mesta na takmicenjima iz matematike i koje je medju 50 prvih mesta na medjunarodnom takmicenju ,,Kengur,, ne poznaje logican nacin razmisljanja?Evo vam plasticni primer, da bi osoba logicno zakljucivala mora da poznaje cinjenice, na primer ne moze da se uradi zadatak iz matematike bez obzira na svu logiku ako ne poznaju na primer znak za zagradu i sta ona znaci.Da bi dete resilo vas test logicno i povezalo cinjenice ono mora da ih poznaje..a kako poznavati cinjenice ako se nikada nisu susreli sa njima. Primer udzbenika za 5. razred izdavac ,, Zavod za udzbenike,, Beograd- autori Stefanovic, Nedeljkovic, Ferjancic ni u jednoj jedinoj recenici se ne spominje judaizam,a kamoli da je nacrtan simbol , ni u jednoj recenici se ne spominje titula Atile ( isti izdavac udzbenici za 5. i 6. razred)…??? Iz kojih udzbenika onda treba spremati decu za takmicenja iz svih 6 preporucenih za 6. razred, pa mozda pronadjemo odgovore i upoznamo cinjenice.Znaci treba procitati svih 6 udzbenika…ako ubrojimo udzbenike i za 5. rared jer je gradivo izmesano ( opsta kultura na koju cu se osvrnuti kasnije) dolazimo do rezultata od 13 udzbenika, malo li je.Kako ocekujete da nastavnici spreme decu, tako sto ce vaditi cinjenice iz svih ovih knjiga….Trazili ste sugestije vasih kolega i zao mi je sto niste pogledali komentare na internetu sta vase kolege misle o ovogodisnjem testu za sestake.Mozda biste moje sugestije i zalbe na nacin sastavljanja testova da sam se predstavila kao istoricar posmatrali iz drugacijeg ugla.Zatim slike manastira, da li se vi namerno trudite da zbunite decu pa su slike manastira sa nekih zadnjih strana iz nekih cudnih projekcija…??? Sto se tice opste kulture pa za svakog je taj pojam drugaciji za mene kao hemicara je nepojmljivo da neko ne zna koliko amino kiselina ulazi u sastav covekovog tela, za vas je nepojmljivo da neko ne zna simbol za judaizam.Sto navodi na zakljucak da je opsta kultura za trinaestogodisnjake sasvim drugacija od vaseg i mog ugla gledanja i shvatanja opste kulture.
    Ne bih rekla da je takmicenje iz istorije najmasovnije primer opstine Sabac ove godine 47 dece izaslo na takmicenje iz istorije , a iz matematike 74, opstina Kragujevac 57 dece izaslo na takmicenje iz istorije , iz matematike 85,opstina Uzice 29 dece izaslo na istoriju , matematika 61. E ovo se zove transparentnost, informacije od javnog znacaja dati na uvid. Ovo je objektivnost koju sam od vas ocekivala.Nisam ocekivala poziv na takmicenje, jer se nisam ni zalila na nacin organizovanja , bodovanje i tome slicno niti sam ikada u zivotu otisla u cerkinu skolu da se zalim na nacin ocenjivanja, nacin organizovanja testova u smislu koliko je vremena provedeno na resavanju, kakvi su uslovi bili prilikom testiranja .Moja primedba je bila na nacin sastavljanja testova, ne na vasu objektivnost prilikom organizovanja takmicenja, sastavljanja rang listi i odlucivanja koji zadatak nosi koliko bodova, iskljucivo na pitanja i oblasti koje su bile na ovogodisnjem takmicenju za sestake..Interesuje me jos par cinjenica da li je vama ovo jedini posao za koji dobijate novac ili ste pored svog redovnog posla u ovo drustvo ukljuceni dobrovoljno jer bi mi onda neke stvari postale jasnije.Pitam ovo zato sto u slucaju da vam je ovo jedini posao zasto ne organizujete savetovanja po osnovnim skolama, kako pribliziti istoriju deci, kako uciti sa razumevanjem, obuciti vase kolege jer dajete primedbe da oni ocekuju da testovi budu na nivou kontrolnih vezbi, dati sugestije koje udzbenike da koriste…Nemojte potcenjivati kontrolne koje deca dobijaju po skolama zivi primer je moja cerka koja je osvojila prvo mesto na okruznom i opstinskom takmicenju iz srpskog jezika prosle godine a dobila u isto vreme (period od meseca dana , ista oblast koja je bila na takmicenju) ocenu koja je manja od petice .I ne nisam se zalila bilo mi je sasvim normalno i bilo je i njoj normalno jer je znala gde je pogresila i prihvatila je svoj poraz i gresku kako treba.Ali ove testove ne moze da prihvati jer su sastavljeni bez sluha,Zamislite dete koje je jos neizgradjena licnost , koje jos uvek nema sigurnost u sebe koju imaju odrasli ljudi, sprema takmicenje iz istorije po temama koje ste objavili i onda odjednom uleti pitanje o Sumercima, 5. razred, oblast koja nije navedena u obimu takmicenja za 6. razred…Da znala je to .Ali posle tog pitanja ostala je zbunjena pa koju sad oblast trebam da znam srednji vek kao sto je navedeno i koji sam spremala ili 4. milenujum pre nove ere…Eto dete i tako moze da poveze cinjenice. Moze da odgovori i ovako da davidova zvezda predstavlja jevrejsku veru, ali pretpostavljam da takav odgovor niste priznavali.I za kraj ne trebate vi meni da promenite misljenje nisam bitna ja , bitna su deca i njihov osecaj nepravde.

  8. Ljiljana каже:

    Upravo pristigao rezultat iz Novog Sada, skola domacin O.S.,,Jovan Jovanovic Zmaj,, Sremska Kamenica koja je ove godine bila organizator takmicenja za podrucje Novog Sada 102 ucesnika ni jedno prvo mesto…sto broj dece podize na 590 a samim tim i broj skola odnosno nastavnika koji su pripremali decu…Obradjeni podaci se odnose na skoro sve vece opstine u Srbiji : Beograd, Novi Sad, Subotica, Nis….nema prvog mesta , pa da ne mogu svi da budu pobednici..Stvarno porazavajuce da danasni sestaci tako ,, slabo,, poznaju istoriju

  9. Sasa каже:

    Као што рекох тешко ћу вас убедити.Заиста не знам шта бих вам рекао. Ученик шестог разреда у Ивањици је освојио прво место али на то можете да кажете “ јер је он једини у Србији“. И та прича не води ничему.Понављам вам прошле године је на градском такмичењу из шетог разреда били 220 ученика (укупно 800 у свим разредима).Да тако Друштво историчара гледа на ствари како ви мислите не би било толико такмичара на градском такмичењу. Ове године ће тај број бити мањи и ја сад не знам који је то број који је вама оптималан.Илузорно је улазити у правилнике дугих стручних друштава али рецимо математичари немају прописам број по свакој школи који излази на општинско такмичење а историчари имају и тако даље. Поштујем вашу жељу и енергију,прихватим и критике.Али морамо ствари да посматрамо реално.Нисам никога потцењивао али искусто ми говори да и када бих било 2000 такмичара уместо прошлогодишњих 880 за основне и средње школе на Државном такмичењу, поново би било незадовољних родитеља и колега.И то је напросто тако. Да сте ви нам мом месту као хемичар у Друштву хемичара сусретали би сте се са истим проблемима и онда бисте имали разумевања.